1.12.2014
S mlhavým počasím a krátícím se dnem přibývá dopravních nehod. Bohužel. Televizní
zprávy se vedle nehodových statistik věnují i otázkám prevence. Už málo se však mluví o
prevenci v souvislosti s jednotlivými věkovými skupinami. Proč takové téma zmiňuji na
stránkách pro seniory? Nehodové statistiky říkají, že senioři v silničním provozu významně
zvyšují nehodovost.
Studie udávají, že ve vyšším věku stoupá riziko usmrcení či zranění při dopravní nehodě.
Nárůst je způsoben zejména změnami v chování a v reakcích seniorů na dopravní prostředí.
Snižující se fyzické a mentální schopnosti mohou za nižší schopnost orientace, pohybu a
přizpůsobení se dopravnímu prostředí. Statistiky pak konkrétně uvádí, že senioři jsou častěji
účastníky dopravních nehod na křižovatkách, při změně směru jízdy a při vjíždění na silnici
s nutností dát přednost.
Řízení vozidla ve vyšším věku je dnes přirozenou součástí aktivního života a není důvod, aby
tomu bylo jinak. Nicméně právě s ohledem na nehodové statistiky v souvislosti s věkem je
třeba přistupovat k řízení vozidla ve vyšším věku zvlášť obezřetně. Je zbytečné si nalhávat,
že lze řídit auto bez limitů. Nelze, resp. nelze bez rizika pro sebe a okolí. S přibývajícími
roky přichází přirozený úbytek našich fyzických a psychických sil, což neznamená nutně
horší kvalitu života, avšak u některých činností to jistá omezení logicky přináší. Horší zrak,
sluch, pomalejší reakce, schopnost vyhodnocení kolizní situace, schopnost orientace a odhadu
vzdálenosti mohou mít fatální důsledky. A i když se řidiči vyššího věku chovají na druhou
stranu velmi vzorně, například důsledným dodržováním rychlosti a předpisů obecně, nestačí
to. Seniorský řidič například často jezdí více ke středu silnice, bojí se pouštět jiné řidiče
a předjíždět vozidla, jezdí nižší než předepsanou rychlostí a nepředvídatelnými manévry
vyvolává kolizní situace. Nezanedbatelnou příčinou bývá i zastaralý stav vozidla, které může
vést k poruchám během jízdy.
Stáří má stejně jako ostatní životní etapy své příjemné a méně příjemné projevy. Je na každém
z nás jak se jich zhostíme a uchopíme ke svému spokojenému životu. Osobní vyhodnocení
schopností a jejich úbytku není ostudou a naopak to vypovídá o našich lidských kvalitách.
A pokud se nechceme vzdát řízení auta ani v pokročilém věku, nesmíme zapomínat vedle
našeho úsudku také na povinné lékařské prohlídky. Zákon o silničním provozu stanovuje, že 6
měsíců před dovršením 60, 65 a 68 roku je třeba navštívit lékaře. Po 68 roce je tato povinnost
dvouletá. Při těchto prohlídkách by měl lékař zvážit možný vliv zdravotních potíží jako
jsou kardiovaskulární a neurologické potíže, ledvinová nedostatečnost, cukrovka, zrakové a
sluchové potíže, potíže lokomotorického systému a další.
Vzhledem k demografickému vývoji a proměnám životního stylu ve stáří se logicky zvyšuje
počet seniorských řidičů. Je na „společnosti“, aby přinášela taková bezpečnostní a preventivní
opatření, která zabrání zbytečnému vyloučení seniorů ze silničního provozu.